Tuesday, December 28, 2010

tips buat pau

TIP UNTUK MEMBUAT PAU

*      August 2nd, 2008 http://alkiram.net/salam/wp-content/themes/iRecipes/images/user.pngsofieyya

*      http://alkiram.net/salam/2008/08/02/tip-untuk-membuat-pau/

Bagi sesapa yg berminat untuk membuat kuih pau..di sini ada beberapa maklumat yg buleh dijadikan panduan :

1. Bagaimana cara mengawal suhu supaya pau sentiasa masak dan licin?
a. Mudah untuk mengawal suhu dengan menggunakan api letrik atau gas tetapi pastikan dapur bukan di tempat yg berangin kerana ini boleh menjadikan api “tidak stabil”.
b. Bila anda kurangkan air, wap pun akan berkurangan dan ini akan mengganggu pau dari menjadi kembang sepenuhnya.
c. Semasa mengukus, api hendaklah sederhana, tidak terlalu banyak wap. Anda tidak boleh menurunkan/mengecilkan api semasa Pau berada didalam pengukus.

2. Tidak semua pau saya menjadi licin.
a. Mungkin anda tidak membiarkan doh pau kembang 2 kali ganda (kali pertama selepas diuli). Ketika ini juga, doh mesti ditutup dengan tuala bersih. Bila doh (kali pertama) sudah betul-betul kembang, barulah diuli ke saiz asal semula, isikan inti kemudian bentukkan bulat dan letak atas kertas kalis minyak. Tutup sekali agi dengan tuala dan biar kembang semula.
b. Anda mesti pastikan doh Pau benar-benar gebu sebelum mengukusnya kerana jika ia belum kembang sepenuhnya, ia tidak boleh kembang maksima (licin) bila dikukus.

3.Adakah anda meletakkan terlalu banyak pau di dalam pengukus pada satu masa?
a. Pastikan ia agak renggang supaya wap kukusan dapat berlegar ke seluruh pau-pau itu.

4. Adakah pengukus kayu membantu dlm hal ini?
a. Pengukus kayu/buluh hanya akan memberikan bau yg berbeza dari pengukus aluminium. Hanya pastikan penutup kukus (kelilingnya) dibalut dengan kain (jika agak renggang) supaya wap terperangkap di dalam pengukus.

5. Setelah PAU masak, padamkan api dan biar wapnya REDA seketika sebelum membuka
penutup kukusan itu. Ini juga akan menghalang kulit pau menjadi “kedut-kecut” serta-merta dengan perubahan suhu mendadak itu.

TIPS ini diperolehi dari Majalah ANIS Keluaran MAC 2007 dari Chef Faizal Ng

1. Kenapa pau yang saya buat tak selembut pau yang dijual di pasaran. Adakah salah memilih Tepung? Tepung apakah yang sesuai?

Untuk mendapatkan pau yang lembut, selain resepi dan cara membuat yang betul, tepung pau adalah sesuai untuk membuat pau. Tepung gandum – pau akan menjadi kuning dan keras. Selain itu menguli dengan mesin adalah langkah yang terbaik untuk mendapatkan pau yang lembut, putih dan gebu. Kebiasaaannya menguli dengan tangan tepung pau masih bergentel dan pau yang di kukus teksturnya agak kasar

2. Pengukus yang bagaimana sesuai digunakan untuk mengukus pau?

Gunakan pengukus buluh bagi mendapatkan hasil yang baik. Pengukus buluh memudahkan peredaran wap/haba udara yang ada dalam pengukus keluar semasa proses mengukus. Udara panas akan keluar dari lubang2 kecil pada pengukus. Cara ini mengelakkan udara terperangkap seperti kukus besi. Pau tidak akan cantik apabila wap air jatuh semula keatasnya.

SOALAN (dari alaf21.com)

Assalamualaikum,
Baru-baru ini saya ada membuat resepi kuih pau menggunakan tepung pau kotak. Semasa saya kukus untuk kali pertama, adunan itu o.k naik gebu dan cantik. Tapi apabila saya mengukus untuk kali kedua, adunan itu menjadi sedikit keras dan permukaannya berkedut. Apakah sebabnya ianya begitu?. Dimanakah silapnya?

Sekian,
Zainon, Cheras

JAWAPAN

Waalaikum salam. Kalau first time buat dah cantik, habiskan sahaja memakannya, kan senang. Tetapi jika hendak mengukus semula, pastikan pau dibungkus dengan kertas timah dan api kukusan tidak terlalu besar. Penutup kukusan juga mesti kering. Pau ni sensitive, jika air dari penutup kukusan jatuh keatasnya, ia akan bertukar wajah.


Selamat mencuba http://iytafrozen.fotopages.com/images/smilies/bigsmile.gif

 

Monday, December 20, 2010

resipi mee kuning 2

(http://mforum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=166409&extra=&page=1)

 

 

MEE KUNING -Menghasilkan 700 g mee kuning

Bahan-bahan:

350g tepung high protein
2 biji putih telur
1 sudu kecil air kapur
100 ml air
sedikit pewarna kuning atau serbuk kunyit
1 sudu kecil garam
6 sudu besar minyak masak
sedikit tepung utk taburan

Cara membuat:

Ayak tepung ke dalam mangkuk besar, buat lubang ditengahnya
Di dalam bekas lain campurkan telur, air kapur, air, pewarna kuning dan garam kemudian kacau sebati
Curahkan campuran air tadi ketengah2 tepung.
Uli sehingga sebati dan menjadi doh yg kental
Bahagi doh kpd 4 bahagian
Ambil 1 bahagian, leperkan kemudian lalukan ke dlm mesin (guna yg paling tebal, bermula no 1 kalau mesin K.Noor)
Kemudian ulang menggeleknya sehingga hasilnya licin dgn menggunakan ketebalan yg makin berkurangan
Pilih ketebalan yg dikehendaki (K.Noor guna no 4), gelek utk kali terakhir disini
Sapukan sedikit tepung atasnya (supaya bila mee keluar ianya tak melekat antara satu sama lain) kemudian lalukan kpd mesin juraian mee
Ulang begini sehingga abis ke empat2 bahagian doh tadi
Bila dah selesai kesemuanya, didihkan air masukkan 3 sudu besar minyak dlm air tersebut
Celur mee dlm air mendidih (guna api perlahan) selama 2 minit (jgn celur sekali gus, celur sket2 mee tu)
Kemudian toskan mee tersbt, gaul dgn 3 sudu besar minyak masak
Sedia utk digunakan atau boleh disimpan dlm peti sejuk selama 3-4 hari.

Nota: Doh mee ni mmg keras jika dibandingkan dgn doh karipap

Disebabkan hanya guna putih telur, 2 biji kuning telur tu boleh guna utk buat donut resepi K Noor..heheheh tak ada lah pening kepala apa nak buat dgn kuning telur tersbt..:

 

 


Kuey teow  -umi_e@myresipi.com
http://myresipi.com/top/detail/917


Bahan-bahan ( satu kilo )
350 tepung gandum
150gm tepung beras
1 biji putih telor
200 ml air
tepung ubi secukupnya
minyak secukupnya
air untuk merebus
garam secukupnya

Cara-cara Satukan kedua2 jenis tepung,putih telor dan air ke dalam mangkok adunan dan uli doh. Kemudian jerang air dalam periuk dan setelah air mendidih, masukkan sedikit minyak masak ke dalamnya)
Setelah adunan siap, masak air dan letakkan sedikit minyak dan biarkan mendidih
Abil sedikit adunan dan masukkan ke dalam mesin pasta pada no1 dan putar (makin banyak tepung maka akan lebih panjang kuey teownya)
Putar adunan sehingga tepung nampak rata dan tukar tahap nipisnya dengan no besar (saya buat sehingga no4 atau no5)
Setelah nipis taburkan tepung ubi ke atas adunan supaya tidak melekat dan lakukan sehingga semua aduna habis diputar nipis
Setelah semua adunan nipis, masukkan ke dalam pemotong mesin pasta yang bergigi besar (biasanya ada 2 saja - untuk mee dan untuk kuey teow)
Terus memotong sehingga adunan habis
Setelah air mendidih, rebus kuey teow sedikit2 atau muat tapisan-periuk)
Rebus sebentar sahaja atau sehingga kuey teow timbul - angkat dan toskan
Letakkan kuey teow yang telah ditoskan ke dalam dulang/loyang dan tuangkan sedikit minyak dan gaul rata (buat semasa kuey teow sedang panas. Jika tidak kuew teow akan melekat antara satu dengan lain)
Ulang proses tersebut sehingga kesemuanya habis dan sejukkan kuey teow sebelum disimpan atau digunakan

 

 


Spagetti( for one person )  (http://mforum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=166409&extra=&page=42)
http://www.ajiwai.com/otoko/make/pasta.htm

100g tepung gandum( boleh guna tpg high protein atau tepung biasa...maisya guna tepung biasa jer)
1 biji telur(saiz sederhana)
1 sudu besar olive oil/ vegetable oil


1.Campurkan semua bahan. Ratakan telur dan minyak ke keseluruhan tepung, jadikan seperti breadcrumbs.
2.Uli adunan hingga jadik doh.
3.Rehatkan adunan sekurang-kurangnya 1 jam.
4.Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian kecil dan leperkan dgn rolling pin dulu sebelum guna mesin mee. ( supaya mudah dan tak terlalu membebankan mesin )
5.Canai dengan menggunakan mesin dari paling tebal hingga dapat ketebalan yg dikehendaki
6.Sidai selepas dicanai( refer gambar no 1 )
7.Selepas habis semua adunan dicanai baru dilalukan pada bahagian utk potong mee. Sidai (refer gambar no 2) hingga kering. Gambar no 3 ialah spagetti yg dah disidai lebih kurang 4 jam...dah agak kering dan keras macam yg dijual tu.
8.Rebus dengan air mendidih + garam sebelum digunakan(jika terus rebus tanpa dikeringkan spagetti tu, masa merebus hanya sekejap jer...)

*boleh sidai guna rolling pin or anything...maisya guna redai oven jer....payah jugak nak menyidai tu sebab line tu rapat-rapat .

 

resipi mee kuning

*RESIPI MEE KUNING*

 

*bahan - bahan*

 

1 mesin mee.....mesti ler ader, tak der nak gelek dgn aper

1 1/2 gelas air -ikut lembut tepung

2 biji telur saiz kecil

1 kilo tepung gandum

4 sudu makan tepung ubi -- optional

2 sudu makan garam

pewarna kuning

sedikit minyak masak

 

*CARA-CARA*

 

1) campurkan tepung gandum, tepung ubi dan garam ke dalam pengadun.

2) campurkan air dan perwarna.

3) kisar tepung. masukkan telur dan air berwarna kuning itu.

4) uli tepung sehingga menjadi doh (seperti tepung membuat karipap). canai

setebal seinci dan sapukan minyak di atas tepung.

5) mee yang telah siap dijerang di dalam air, tunggu sehingga mee timbul

dipermukaan air. angkat dan basuhan dengan air sejuk. gaulkan dengan minyak

masak (supaya mee tidak melekat).

 

*1 kilo tepung = 2 kg mee*

Tuesday, December 14, 2010

Grissini (breadsticks)

Carol Field's Grissini Torinesi

Makes about 32 sticks

Adapted from "The Italian Baker" by Carol Field (Morrow Cookbooks, 1985). Malt syrup is available at some natural food stores such as the Food Mill in Oakland.


INGREDIENTS:
1 3/4 teaspoons active dry yeast
1 tablespoon malt syrup
1 1/4 cups warm water
2 tablespoons olive oil + more for brushing the dough
3 3/4 cups unbleached all-purpose flour
1 1/2 teaspoons kosher salt + more for sprinkling
1/2 cup semolina flour for sprinkling


INSTRUCTIONS:
Instructions: Stir yeast and malt into warm water in the bowl of a stand mixer. Let stand until foamy, about 10 minutes. Mix in 2 tablespoons oil with paddle attachment. Add flour and salt and mix until dough comes together. Change to dough hook and knead at low speed about 3 minutes. Finish kneading briefly by hand on a lightly floured surface. Alternatively, you can mix dough by hand and knead by hand until dough is smooth, soft, velvety and elastic, 8 to 10 minutes.

Pat the dough with your hands into a 14- x 4-inch rectangle on a well-floured surface. Lightly brush top with oil. Cover with plastic wrap and let rise until doubled, about 1 hour.

Sprinkle dough with semolina flour before cutting and stretching. Cut dough crosswise into 4 equal sections, then cut each section into 8 strips about the width of a finger. The dough is so elastic that you can simply pick up each piece and stretch it between your hands to fit the length of a baking sheet. Place the breadsticks on lightly oiled baking sheets.

Preheat the oven to 400°. Just before baking, spray the breadsticks lightly with water and sprinkle with kosher salt. Bake the breadsticks until light brown and crisp, 20 to 25 minutes.

Per breadstick: 65 calories, 2 g protein, 12 g carbohydrate, 1 g fat (0 saturated), 0 cholesterol, 100 mg sodium, 0 fiber.


--------------------------------------------------------------------------------
Emporio Rulli's Grissini Torinesi (Turin-Style Breadsticks)

Makes about 5 dozen


INGREDIENTS:
The dough

1 tablespoon active dry yeast
1 1/2 cups lukewarm water (about 100°)
3 cups + 2 tablespoons unbleached bread flour
2/3 cup semolina flour
2 tablespoons unsalted butter, softened
1 tablespoon extra virgin olive oil
1 tablespoon kosher salt

For shaping

1/2 cup unbleached bread flour
1/2 cup semolina flour
1/2 teaspoon salt
2 tablespoons extra virgin olive oil
1 tablespoon water


INSTRUCTIONS:
For the dough: In a small bowl, sprinkle the yeast over 1/4 cup of the lukewarm water and let stand 2 minutes to soften. Whisk with a fork to dissolve the yeast, and let stand 5 minutes to activate.

In the bowl of a stand mixer, combine the yeast-water mix, bread flour, semolina flour, butter, olive oil, salt and remaining 1 1/4 cups water. Mix with a dough hook on medium speed for about 10 minutes; the dough will clear the sides of the bowl. Alternatively, mix the dough by hand with a wooden spoon, then knead by hand for 10 minutes.

Shape the dough into a ball and place in an oiled bowl. Turn to coat the dough with the oil, cover the bowl with plastic wrap, and let the dough rise until doubled, about 1 hour.

For shaping: Combine the bread flour, semolina flour and salt in a small bowl and stir to blend. In another small bowl, combine the olive oil and water.

Lightly oil four heavy-rimmed baking sheets (or bake in batches).

Sprinkle the work surface thickly with the flour mixture. Turn the dough out onto the work surface and flatten it with a rolling pin into an 18- x 6-inch rectangle. If the dough feels too soft and slack to shape the breadsticks, transfer the dough to a floured sheet pan and place in the freezer for about 10 minutes to firm it. Return it to the floured work surface before continuing.

Brush the surface of the rectangle with the oil-water mixture, then sprinkle generously with some of the flour mixture. With a chef's knife, cut the dough into 6-inch by 1/4-inch strips, cutting just a few at a time. With your hands, pick each strip up by the ends. The dough is so supple that it will elongate as you lift it. Allow each strip to become only as long as the baking sheet, then arrange them side by side on the baking sheet, close but not touching. Let rise about 30 minutes.

Preheat oven to 350°. Bake the breadsticks until caramel-brown all the way through (test by breaking one open), about 30 minutes. Cool on a rack.

Per breadstick: 50 calories, 1 g protein, 8 g carbohydrate, 1 g fat (0 saturated), 1 mg cholesterol, 125 mg sodium, 0 fiber.

Kacang Phool

1) Kacang Phool Keluarga Diana

(http://www.myresipi.com/top/detail/1457)

Bahan-bahan ( 15 orang )

  • 6 -7 tin kacang phool/ medames foul/ fava beans, 4 tin blender kasar + 3 tin diramas supaya ia sedikit berbiji-biji
  • 1 tin kacang kuda/ garbanzo beans
  • 5 sudu makan minyak sayuran
  • 3 sudu makan rempah kari daging babas
  • 1 sudu makan serbuk lada putih
  • 200 gram daging cincang, digoreng tanpa minyak
  • #Bahan untuk kisar#
  • 1 sudu makan jintan halus
  • 1/2 sudu makan jintan kasar
  • 2 biji bawang besar
  • 1 inci halia
  • 4 biji bawang putih
  • 1 cawan lada kering kisar
  • #Bahan Hiasan#
  • 6 biji telur, digoreng buat mata lembu setengah masak
  • 2 biji bawang besar, didadu
  • 4 batang lada hijau, dipotong serong
  • 20 sen limau kasturi
  • 1 tin minyak sapi, dicairkan

Cara-cara

  1. Panaskan minyak sayuran, tumis lada kering kisar sehingga wangi. Kemudian masukkan bahan kisar dan masak sehingga ia naik bau. Masukkan rempah kari daging, serbuk lada putih, daging cincang, kacang phool yang telah diblender kasar dan juga diramas dan kacang kuda. Masukkan garam dan ajinamoto (jika suka). Kalau terlalu pekat boleh tambah sedikit air. Jangan terlalu banyak nanti cair tak sedap. Bila sudah mendidih, sudah sedia untuk dihidangkan.
  2. Cara Menghidang Sendukkan kacang phool kedalam pinggan. Ambil satu sudu makan minyak sapi yang telah dicairkan tuangkan atas kacang phool. Ini untuk membangkitkan dan juga menyedapkan kacang phool. Taburkan sedikit bawang yang telah didadu, hirisan cili hijau dan sebutir telur goreng. Limau kasturi letakkan ditepi. Sesuai dihidangkan dengan roti perancis.

2) Dari internet

kacang pool....

Bahan-Bahan:

4 tin kacang foul (atau rendam kacang parang semalaman dan rebus hingga empuk - then kisar separuh kasar separuh halus - terpulang)

1 tin kecil minyak sapi

Bahan2 kisar:

1 sdm ketumbar - di sangar

1/2 sdm jintan manis - di sangar

1/4 sdm jintan putih - di sangar

3 biji bawang besar

2 biji bawang putih

garam & gula secukup rasa

Taburan di atas kacang pool:

Bawang besar & tomato (potong dadu)

Lada hijau (dihiris)

Limau kasturi (dibelah dua)

Telur goreng mata lembu (make sure goreng ngan minyak sapi)

Cara Cara:

Panaskan minyak sapi di campur ngan sedikit minyak makan dlm periuk

Tumis bahan2 yg di kisar hingga naik bau.

Masukkan kacang parang yg sudah di mesin dan rasa garamnya dan tunggu hingga mendidih

Hidangkan dgn bahan2 taburan dan sedikit minyak sapi di atasnya dan beberapa keping roti perancis.

3)

Kacang Phool Berdaging..

http://www.myresipi.com/top/detail/11277

Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 1 biji bawang putih-racik dadu
  • 1 biji cili besar(kisar)/1 sudu/b lada kisar
  • 1 biji tomato-potong dadu
  • 1-2 sudu/b tomato sos
  • 2 cawan daging kisar
  • 1 sudu/k jintan manis-tumbuk
  • 2 sudu/t jintan putih-tumbuk
  • 1 tin kacang panggang(baked beans)
  • Minyak utk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Hirisan bawang besar&hirisan lada besar
  • Telur goreng mata kerbau
  • Limau kasturi-x taruk pun ok

Cara-cara

  1. Tumis bawang putih hingga naik bau.Masukkan lada kisar,tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan daging.Goreng hingga masak.Masukkan serbuk jintan manis&jintan putih.Gaul.
  3. Masukkan tomato,gaul seketika.Masukkan kacang & sos tomato.Masak hingga ada kuah sedikit.Kalau suka lebih kuah tambahkan sedikit air.
  4. Makan bersama hirisan bawang besar,cili besar hiris,perapan limau&ciciah bersama roti.

Sup Cendawan Berkrim

bahan-bahan
1 potong isi ayam ( ambil dari 1 bahagian dada ayam ) - dicincang
250 ml susu sejat *
250 g cendawan butang segar atau dalam tin
( 3 - 4 biji cendawan di cincang kasar, selebihnya potong 2 sahaja)
3 ulas bawang putih cincang halus
2 1/2 camca besar mentega
1 1/2 camca besar tepung gandum - dibancuh dgn air
1/2 camca teh serbuk lada hitam
2 cawan air **
Secubit garam
Sedikit cincangan daun sup, untuk hiasan.

* susu sejat boleh diganti dengan creamer seperti coffee mate.
** air boleh ditambah atau dikurangkan mengikut kepekatan yang disukai

cara-cara
1. Panaskan periuk, masukkan mentega, tumis bawang putih dan serbuk lada hitam. masukkan cendawan yang dipotong 2 dan goreng hingga layu. masukkan ayam. tumis hingga ayam masak.
2. Tuang air dan biar mendidih hingga kuahnya menjadi sedikit pekat. Padamkan api dan biar ianya suam. Kemudian kisar halus, tuang dalam periuk semula.
3. Masukkan susu sejat, bancuhan tepung dan garam secukup rasa. kacau rata2 hingga mendidih dan kuah pekat. tutup api. boleh dihidang bersama roti bawang putih atau boleh juga dihirup begitu sahaja.

mushroom soup & garlic bread

(http://tiffinbiru.blogspot.com/2010/04/mushroom-soup-garlic-bread.html)

BAHAN-BAHAN ROTI :-)
350 g tepung roti
1 camca besar shortening (lemak sayur)
1/3 camca teh garam halus
120 - 160 ml air suam (kurang lebih)
1 camca besar yeast (mauripan)
2 camca besar gula halus

BAHAN MENTEGA "KHAS"
2 camca besar mentega*
2 ulas bawang putih, diparut*
Sedikit serbuk lada hitam*
1 camca teh cincangan parsley*(*disatukan dan kacau rata2)

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Satukan air suam, yeast dan gula, kacau rata dan biar sebentar. Gaul rata tepung garam dan lemak sayur. Masukkan yeast tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh. Uli hingga mendapat doh yang lembut dan elastik. Perap hingga naik 2 kali ganda (35 - 40 minit). KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 di atas ke dalam beredmaker, pilih setting untuk "doh" dan tekan on, tunggu hingga siap.
2.Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 2 bahagian, bentukkan memanjang dan susun dalam loyang yang telah disapu sedikit mentega. Perap sekali lagi hingga 2 kali ganda kemudian kelar secara menyerong sebanyak tiga kelaran. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 - 30 minit. Bergantung pada oven masing2. Sejukkan roti atas jaringan sebelum dipotong.
3.UNTUK GARLIC BREAD :- Hiris roti secara menyerong setebal 3/4 inci. Sapu setiap satu hirisan roti dengan mentega "khas" (sapu satu bahagian saja..), buat hingga siap. Dengan api perlahan, panaskan non-stick frying pan dan panggang roti tadi sehingga kuning keemasa, kurang lebih 2 minit. Lakukan kaedah sama dengan baki roti tadi hingga habis. Hidangkan bersama mushroom soup....selamat mencuba....


BAHAN-BAHAN MUSHROOM SOUP :-)
250 g cendawan butang jenis segar (boleh lihat contoh disini....)
800 ml air
250 ml susu sejat IDEAL
1 kiub ayam "Maggi"
1 biji bawang besar, didadu kasar
1 ulas bawang putih, cincang halus
2 1/2 camca besar mentega
1 1/2 camca besar tepung gandum
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit garam
Sedikit cincangan daun parsley, untuk hiasa

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Cendawan dibasuh, lap kering dengan kitchen towel bersih. Asingkan 4 - 5 kuntum cendawan tadi dan didadu sederhana besar. Manakala yang selebihnya, hiris kasar. Ketepikan.
2.Dalam non-stick wok (kalau tak de, belasah guna kuali biasa...) panaskan mentega, masukkan cendawan dan goreng hingga layu. Tambah bawang putih dan bawang besar, goreng hingga bawang besar layu sahaja. Masukkan tepung dan kacau rata2. Gunakan api kecil.
3.Tuang air dan susu cair, kacau rata, masukkan kiub pati ayam dan biar mendidih perlahan sambil dikacau kerap hingga kuahnya menjadi sedikit pekat. Padamkan api dan biar ianya suam. Kemudian kisar halus, tuang dalam kuali semula.
4.Masak dengan api perlahan hingga mendidih, masukkan cendawan yang didadu tadi, tambah serbuk lada hitam dan kacau rata. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam...(mat tak letak garam sebab kiub ayam tadi dah terasa garamnya). Hidangkan dengan menabur sedikit cincangan daun parsley dan taburan serbuk lada hitam serta garlic bread tadi......